Враховуючи
сучасні тенденції, та те, що наша держава взяла курс на євроінтеграцію, питанню
адаптації людей з обмеженими можливостями останнім часом приділяється значна
увага. Освітня політика на сучасному етапі вивчає питання забезпечення рівного
доступу до якісної освіти дітям з особливими потребами та створенню комфортних
умов для їх навчання. Нещодавно на базі «Мощаницької ЗОШ І-ІІІ ступенів-дитячий
садок» відбувся обласний практичний семінар для методистів районних(міських)
методичних кабінетів (центрів), що координують питання провадження інклюзивної
освіти, з теми «Інклюзивна освіта: наукові засади, реалії сьогодення, проблеми
та перспективи впровадження в ЗНЗ».
Філософія
інклюзії базується на вірі в те, що кожна людина з вадою має отримати освіту і
житлові умови, які б якомога ближче відповідали нормальним. Такі люди стають
частиною нашого життя, вони включаються в наші школи, оточення, спільноти. До
них ставляться як до рівних і як таких, що заслуговують на повагу і сприйняття
їх такими, які вони є. Це те право, яким всі ми користуємось як члени
суспільства.
В
Україні, як і в більшості інших країн, особам з вадами не сприяли або забороняли
брати участь у житті суспільства. Їх відсторонювали, ізолювали, їх боялись і
вважали дефективними, тому що вони були не такими як всі. Ця ізоляція сприяла
появі страху і забобонів, що проявилися, коли з’явилися плани повернути дітей з
вадами до масової школи. Чим раніше ми вступаємо в контакт з людьми, які
відрізняються від нас (фізично, соціально, інтелектуально, культурно), тим
легше нам сприйняти, відчути повагу і примирити себе з цією відмінністю. Наше
суспільство тільки покращиться від такого прийняття і поваги.
Головною
проблемою в освітньо-навчальних закладах є те, що організаційно-методичні
засади навчального процесу ще й досі орієнтовані на дітей, які нормально
розвиваються, та не враховуються особливості психофізичного розвитку дітей з
особливими потребами. Тому для них важливу роль має відігравати інклюзивне
навчання. Адже воно спрямоване на спільне навчання дітей з обмеженими
можливостями та їх здорових однолітків. Інклюзивне навчання не є альтернативою
спеціальній освіті, проте значно розширює її можливості. Доречним буде
зазначити, що закордоном віддати дитину на навчання до школи з інклюзивною
орієнтацією є значно престижнішим, ніж у звичайну. На жаль в наших реаліях до
діток з обмеженими можливостями зазвичай існує упередження ставлення, яке бере
своє коріння ще з радянської педагогіки, яка різко розмежовувала дітей за
психофізичними категоріями. Отже метою впровадження інклюзивної освіти має
стати формування нового ставлення до дітей з особливостями психофізичного
розвитку, забезпечення конституційних прав і гарантій на здобуття якісної
освіти, та створення відповідного сприятливого середовища. Також інклюзивне
навчання надасть всім учням можливість жити повноцінним соціальним життям,
брати активну участь в колективі, що створить повну взаємодію і турботу один
про одного як членів співтовариства.
Після
реєстрації учасників, які прибули на Острожчину з різних куточків нашої області
розпочала семінар заступник голови райдержадміністрації Валентина Стрілецька,
подавши історичну довідку про Острозький край та розповівши про
соціально-економічний розвиток району. Далі заступник начальника відділу освіти
Острозької РДА Олександра Макарук ознайомила методистів зі станом освіти та її
розвитком на Острожчині. І приємним є те, що присутніх надзвичайно вразив стан
галузі, адже це стосується їх професійної діяльності. Дійсно, нам є чим
пишатись.
Науково-теоретичну
частину семінару розпочала завідувачка кабінету-центру координації методичної
роботи, доцент кафедри управління освітою Рівненського обласного інституту
післядипломної педагогічної освіти Надія
Мельник з теми: Запровадження інклюзивного навчання – реальні кроки до
інтеграції в суспільство дітей з особливими освітніми потребами. Далі слово взяла кандидат психологічних наук, завідувач
кафедри колекційної освіти Рівненського обласного інституту післядипломної
педагогічної освіти Людмила Савчук,
розповівши як має відбуватися науково-методичне забезпечення інклюзивної
освіти. Цікавою була доповідь про сучасні підходи соціально-психологічного
супроводу дітей з особливими освітніми потребами завідувачки кабінету-центру
практичної психології і соціальної роботи Рівненського обласного інституту
післядипломної педагогічної освіти Юлії
Мельник. Відділ освіти Острозької РДА також має власні напрацювання в напрямку
традиційних та інноваційних підходах до організації методичної роботи, та
організаційно-методичних основах запровадження інклюзивної освіти в
загальноосвітніх закладах нашого району,
якими доступно поділилась завідувач методичного кабінету відділу освіти
Ольга Лисенко. Як зазначила Ольга Георгіївна, методичний кабінет відділу освіти Острозької РДА будує свою
роботу в режимі розвитку, розробки та стажування новими методами, прийомами,
засобами, технологіями навчання, виховання дітей, здійснення виховного процесу
з урахуванням можливостей сучасних інформаційних технологій та орієнтування на
розвиток особистості, здатної до постійного оновлення знань та швидкої
адаптації до них.
Після
презентації свого освітнього закладу на базі якого проходив цей важливий
семінар-практикум Таміла Тарар розповіла, як здійснюються
організаційно-управлінські питання
реалізації інклюзивної практики в освіті та зокрема на прикладі НВК
«Мощаницької ЗОШ І-ІІІ ст.-дитячий садок». Також у цьому закладі на час
практичного семінару були створені творчі лабораторії, в яких були представлені
фрагменти занять, проведені вчителями НВК «Мощаницької ЗОШ І-ІІІ ст.-дитячий
садок»: логопедичного в дошкільній групі (провела вчитель-логопед Ніна
Кравчук), уроку англійської мови (провела вчитель англійської мови Алла
Давидюк), уроку математики (провела вчитель математики Наталія Петрук). Після
цікавих пізнавальних занять у творчих лабораторіях практичний психолог НВК
Любов Середюк провела ділову гру з елементами тренінгу з учасниками семінару, ще
раз довівши, що за умови уважного ставлення до дітей з особливими потребами,
можна досягнути гарних результатів, що позитивно вплинуть на розвиток учнів.
Присутня
на семінарі заступник директора з навчальної роботи Комунального закладу
«Острозька спеціальна загальноосвітня школа-інтернат №2 І-ІІ ст.»Наталія
Давидюк, яка щодня бачить дітей з особливими освітніми потребами зазначила, що
основним завданням є спрямування системи освіти на особистість дитини, її
розвиток, адже учитель покликаний не виправляти помилки, або недоліки природної
організації дитини, а максимально використовувати свій професіоналізм для
знаходження природного і творчого її потенціалу, а також бачити її унікальну неповторність
та сильні сторони зростаючої особистості. Суспільство має бути підготовленим до
зустрічі з такою дитиною, зі всіма її проблемами, особливостями, інтересами та
сподіваннями, а також дала поради
педагогам, які вперше починають працювати з дітьми з особливими освітніми
потребами.