8 квітня 2014 р. у Слобідській ЗОШ І-ІІ ст. відбувся районний семінар-практикум педагогів-організаторів під керівництвом методиста управління освіти, молоді та спорту Острозької РДА Світлани Романівни Ягодки, за координування педагога-організатора школи Любові Андріївни Рожко.
Тема семінару-практикуму – «Інноваційні методи в роботі педагога-організатора» була запрезентована через підтему «Дискримінація в школі: види та шляхи подолання». Такий підхід, вважаємо, дозволив представити палітру інноваційних педагогічних технологій, найбільш ефективних до розв’язання складних питань проблемної теми. Перелічимо найголовніші:
- групова навчальна діяльність;
- психолого-педагогічне проектування соціального розвитку особистості учнів;
- інформаційні технології;
- проективне навчання;
- інтерактивні технології;
- формування творчої особистості;
- технології театральної педагогіки;
- ігрові технології;
- гуманізація педагогічної діяльності.
Педагоги-організатори шкіл району брали безпосередню участь у реалізації цих методів. Об’єднавшись у групи, самотужки могли відслідковувати шляхи їх втілення, актуальність, можливі труднощі.
Обрана тема семінару-практикуму – на часі. З’ясувавши види дискримінації, причини їх виникнення у школі, ми зосередилися на пошуку стержня до налагодження міжкультурного діалогу, що назрів, як ніколи досі.
Ми завважали за належне висвітлити проблему дискримінації в школі у трьох напрямках:
а) за національною належність;
б) за віровизнанням;
в) за соціальним статусом, місцем у соціальній ієрархії.
Доповіді промовців підкріплювалися практичними вправами, де апробовувалися виголошені ідеї.
Національна мозаїка Слобідської ЗОШ І-ІІ ст. досить розмаїта: тут вкупі з титульною і кількісно переважаючою українською спільнотою, співживуть азербайджани, татари, росіяни. Відеоролик «Ми – разом» про їхнє співжиття засвідчив – жодних утисків за ознакою національної належності у школі не існує; прийняття «інших» відбувається з цікавістю: найбільший подив викликали нехарактерні тутешнім імена, такі, як от: Діляра, Сабіна. Основна ідея відеоролика – «ми – разом, – різні, але рівні».
Такий інноваційним метод, як ситуативне моделювання дозволив відшукати стереотипні уявлення про певні нації та запропонувати шляхи їх «поламання». Найбільш універсальним учасники семінару-практикуму бачили толерантність; рішуче прозвучала думка про недопустимість висновків про людину на основі її належності до якоїсь нації.
Чимало мовилося про місце учня у школі-соціумі, причини «прийняття-відсторонення»; таких виокремили декілька:
-
психологічна готовність школяра до «викликів» збоку однокласників, інших учнів, вчителів та вміння вчасно й адекватно на них реагувати;
-
творча самопрезентація: представлення себе, своїх найбільш домінуючих позитивних рис;
-
інтелектуальний поступ – рівень засвоєння, відтворення навчального матеріалу, вміння його практично втілити;
-
соціальний статус, передовсім батьків дітей. У найбільш спрощеному вигляді формула виглядатиме так: «багатий – прийняття», «бідний – відсторонення».
Проблему «навішування ярликів» репрезентували через рольову гру «Не чіпляйте на мене ярликів, будь ласка…»., де педагоги-організатори спробували себе в ролі тих, хто вішає ярлики; тих, на кого їх вішають й тих, хто захоплюється їх універсальністю: спрощено, поверхово, вкрай узагальнено, емоційно насичено. Зробили висновки: «ярлики» – тягар тому, на кого їх почепили; важко, але необхідно їх зривати; пізнавати людину найцікавіше і найефективніше через спілкування і, як наслідок, зможемо робити висновки самостійно.
Учитель християнської етики і етики Слобідської ЗОШ І-ІІ ст. Юрій Антонович Лукашик, виступив з доповіддю «Одна вулиця – два храми: шляхи подолання віровизнавчих розбіжностей». Основна думка: незнання викликає страх, витворює міфи, породжує забобони. Усунення ірраціональної упередженості можливе через взаємопізнання і, як результат, формування взаємоповаги на основі раціональних суджень.
На практиці учасники семінару-практикуму стали відписувачами листів (Кейс-метод «Листування»), де у них діти шкільного віку просили поради, як ужитися на одній вулиці представникам різного віровизнання: як найменувати вулицю, як організувати дозвілля, щоб було прийнятне кожному, яка робота могла б їх згуртувати. Відповідь на листи не забарилася: педагоги-організатори зійшлися на тому, що відмінність – не недолік одних і перевага над ними інших; «інакшість» – інструмент взаємообміну і взаємозбагачення.
Про шляхи формування взаєморозуміння і взаємоповаги розповіла керівник МОКК Слобідської ЗОШ І-ІІ ст., класний керівник 8 класу Валентина Василівна Лєщенко. З-поміж них найдієвішими бачить вправи на виховання терпимості, довіри, співробітництва, подолання страху; свята творчості, поетичні, музичні вітальні, екскурсії на природу.
Наостанок педагоги-організатори взялися за розробку проекту «До порозуміння». На їхню думку цього можна досягти будучи толерантним, довіряючи, приймаючи, розуміючи, люблячи один одного, допомагаючи, співпереживаючи, прощаючи…
Запрошений молодий поет нашого краю і педагог-організатор Юрій Матвійчук, презентував свої вірші зі збірки «О…бій…ми…», що мають стосунок до проблемної теми («Зайвий», «Маска», «Коробки (байдужість)», «Самотність. Он-лайн»), у яких наполегливо звучало застереження – відсторонення особистості заганяє її у глухий кут, безрезультативні пошуки «себе-когось» у глобальній мережі, самоусунення від участі у своєму житті, й заклик до сім’ї, школи цього не допустити або допомогти виплутатись.
Насамкінець прозвучала музична композиція «Ти і я - з тобою вдвох» у виконанні педколективу Слобідської ЗОШ І-ІІ ст. (з активним долученням учасників семінару-практикуму) й зірвала оплески зали. Менше з тим, – головний її меседж – «якби жили всі поодинці, то давно уже по краплинці розлетілася б, напевно, вся Земля».
Отож, прямуємо крізь стереотипи до порозуміння, до міжкультурного діалогу – відкритості й заохоченні до взаємопізнання, взаємозбагачення.
педагог-організатор Слобідської ЗОШ І-ІІ ст.
Рожко Л.А.
методист РМК
Ягодка С.Р.
|